Kohtaatko asiakkaasi verkossa alastomana?

  • Artikkelin kirjoittaja:
You are currently viewing Kohtaatko asiakkaasi verkossa alastomana?

Oletko koskaan miettinyt, miltä verkkosivut näyttäisivät ilman suunnittelua ja brändäystä? Mihin suunnittelua verkkosivustolla ylipäätään tarvitaan?

Yli puolet kuluttaja-asiakkaista etsii tietoa ja hintoja ensin verkosta. Yritysasiakkaat vielä tätäkin useammin. Jos sivuston suunnittelu jätetään kokonaan pois, jää jäljelle vain paljas, alaston runko. Kun asiakas ohjautuu ilmeettömälle verkkosivulle, kaikki näyttää samalta, jopa sekavalta.  Vasemmassa yläreunassa on pelkkänä tekstinä firman nimi, navigaatiolinkit ovat listattuna allekkain, eivätkä otsikot ja tekstit jäsenny. Kiinnostavien asioiden löytämiseksi asiakkaan täytyy nähdä vaivaa. Kohtaatko asiakkaat verkossa “alasti” tai osittain suunnitellusti “puolipukeissa”? 

Verkkokauppa puolipukeissa?

Monessa verkkokaupassa suunnittelu tuntuu jääneen kesken. Verkkokaupassa tuotekuvat ovat huonoja, eikä niistä oikein ota selvää, mitä on myynnissä. Punainen lanka puuttuu, eikä ohjaa sinua suuntaan tai toiseen. 

Mitä jos ottaisitkin asiakkaaseen ensikontaktin harkitulla ulkoasulla ja hyvällä palveluasenteella? Jos yrityksesi on valmis verkkokohtaamisiin, tuo asiakaspolku verkossa arvoa asiakkaan ostoprosessiin. 

Suunniteltu asiakaspolku näyttääkin tältä: 

Googlen avulla tai digimarkkinoinnin kautta päätyy asiakkaasi sivustollenne. Verkkosivustolla huomataan ensimmäisenä hyvin suunnitellusta logosta, kenen sivustosta on kyse. Ammattivalokuvaajan ottama otsikkokuva luo näkemyksen yrityksen toiminnasta yhdellä silmäyksellä. Hyvin mietitty ja verkkosivun sisältöön kuuluva otsikko jää pyörimään mieleen ja herättää uteliaisuuden. 

Visuaalisesti suunniteltu ja käytettävyydeltään toimiva verkkosivu ohjailee asiakasta liikkumaan sivustolla itsestään ja vahvistaa mielikuvaa osaavasta ammattilaisesta. Typografia on mietitty siten, että pitkiäkin blogikirjotuksia on mukava lueskella. Tuotekuvat ovat selkeät, tuotekuvaukset kertovat pääpointit itse tuotteesta ja hinnat ovat selkeästi esillä. Lisäksi oleellista on, että navigaatio on mietitty loogiseksi. Hyvin suunnitellun verkkokauppa arvostaa asiakastaan helppoudellaan ja sieltä on miellyttävä ostaa tuotteita tai palveluita.

Valintoja, joita asiakas arvostaa

Nykyään myös valtaisa määrä maksuvaihtoehtoja voi tuoda lisää kauppaa. Nuoret voivat suosia esim. MobilePay:ta ja vanhemmat puolestaan normaalia verkkomaksua. Jos jompikumpi puuttuu, saattaa kauppa jäädä tekemättä. 

Verkkokauppakokemukseen vaikuttaa myös tuotteen toimitus sekä pakkauksen ulkoasu, joka osoittaa, että asiakkaasta välitetään myös ostoprosessin jälkeen. On selvää, että hyvin brändätty pakkaus tuo luotettavuutta itse kaupasta ja antaa kuvan siitä, että olet saanut laadukkaan tuotteen.  

On mukava tehdä kauppaa “ykköset päällä”, kun hommat toimii ja asiakkailla on tunne, että tämä on tehty juuri heitä varten. Positiivisella ilmeellä kohti uusia kauppoja! 

Ai niin, vielä ehditään saamaan sinunkin verkkosivut tai verkkokauppa ennen joulusesonkia kuntoon. 

Ota yhteyttä tai pyydä tarjous