”Meillä on tilauksia ja töitä niin paljon, ettei voida ottaa yhtään uutta asiakasta, eikä markkinoida.” Tämä on yleinen vastaus kun olen yhteydessä tuotantoteollisuuden yrityksiin markkinoinnin tiimoilta, joiden liikevaihto voi perustua jopa 90 prosenttisesti yhteen isoon asiakkuuteen.
Tilannehan on suorastaan ihanteellinen yritykselle juuri tällä punaisella hetkellä, ellei ole kiinnostusta lähteä kasvattamaan toimintaa – maailma ympärillä ei kuitenkaan pysähdy. Alalla osaaville tekijöille on kova kysyntä ja maailman tilanne heiluttaa raaka-ainemarkkinoita, joka vaatii yhä enemmän resursseja osto- ja myyntihenkilöstöltä.
Mitä jos osaavaa henkilökuntaa eläköityy tai lähtee näkyvästi kehittyvän toimijan kelkkaan? Entä jos iso asiakas hakee toimitusvarmuutta muualta? Onko yrityksen tulevaisuuden näkymät vielä hohtoisat vai hakeutuuko käsi paniikkinappulalle?
Näkyvyys on valttia
Yrityksen tuudittautuminen hyvään hetkeen voi rampauttaa yrityksen valttikortit vetovoimaisena kumppanina ja työnantajana, mikäli näkyvyydestä ei pidetä huoli määrätietoisesti. Sellaista taikasauvaa ei olekaan, jolla näkyvyys loihdittaisiin tyhjästä kun sille on tarve, vaan se on jatkuvaa yrityksen ”maineperustan luomista”. Kun kaikki on juuri nyt hyvin, mieti miten voit vakauttaa ja pidentää tätä hyvää tilannetta myös tulevaisuuteen – silloin budjetissasi on myös siihen vara.
Markkinoinnin osalta hoida kuntoon ainakin nämä:
- Yrityksen ilme – Viestiikö se menestyvästä ja kehittyvästä toimijasta.
- Onko yrityksesi sen näköinen, että sitä kumppaninne ja työntekijänne voivat ylpeydellä kertoa työskentelevänsä kanssanne.
- Verkkosivusto – Mitä se viestii ja ohjataanko asiakkaat sekä työnhakijat kontaktiin.
- Verkossa tapahtuu 80 % yritysasiakkaiden ostopolusta, eli henkilökohtainen kontakti on vain viimeinen silaus.
- Verkkosivusto peilaa työnhakijan näkökulmasta yrityksen toimintaa ja arvoja.
- Ajastaan jäänyt sivusto voi olla jopa oston tai rekrytoinnin tunnistamaton este. Esimerkiksi jos sivuston yläreunassa komeilee ensimmäisenä sanat ”ei turvallinen” kertoo se heti, ettei tietoturvataso ole ainakaan kohdillaan. Huolehditaanko yrityksessä samalla tavalla muusta turvallisuudesta?
- Näkyvyys –Tee itsestäsi tuttu, sillä tuntemattoman matkaan lähteminen on aina riski.
- Tee hyvästä näkyvää: huomioi ja arvosta henkilökuntaa sekä kumppaneita tekemällä yhteisistä onnistumisista julkisia. Sillä tavoin lisäät työntekijä- ja asiakaspitoa.
- Aktiivinen viestintä verkossa nostaa yrityksenne orgaanista näkyvyyttä verkossa, joka kasvaa vain ajan kanssa.
- Satsaa hyviin referensseihin – jälkikäteen niiden haaliminen on hankalaa.
Yksikin valttikortti voi riittää, mutta yritystoiminta ei ole arpa vaan määrätietoisia oikeita siirtoja tulevaisuutta varten.