”Asiakkaat ovat siirtyneet koronan myötä verkkoon”, asiantuntijat sanovat
”Sinne vain lataat sisältöä sosiaaliseen mediaan – se on ilmaista mainosta”, komppaa kaverit
Entä jos oman yrityksen sometileihin kirjautuminen aiheuttaa kylmää hikeä ja päivityksen ajatteleminen saa aivot tyhjäkäynnille? Varsinkin, kun LinkedIn tuntuu olevan täynnä henkilöbrändättyjä rautaisia ammattilaisia, joilla on asiapitoista sanottavaa vuoden jokaisena päivänä, Instagram tarjoilee kilpailijan tuotekattauksen huolitelluin kuvin ja Facebookissa kahvipakettikisa on kirvoittanut tuhansia tykkäyksiä – paitsi sinun yrityksesi tilillä. Jotain pitäisi tehdä, mutta mitä ja miten?
Sosiaalisen median sisältömarkkinointi ja digitaalinen markkinointi on kaikkien ulottuvilla, mutta myös haastava ympäristö pysyä näkyvillä. Vaatii panostusta suunnitella ja toteuttaa julkaisuja, jotka herättävät aidosti kiinnostusta. Sisältöä on helppo toteuttaa lyhyellä aikavälillä, mutta pitempiaikainen näkyvyys vaatii sekä suunnitelmallisuutta että ripakopallisen tuoreita ajatuksia. Panostus saattaa valua kuitenkin hukkaan, mikäli sisältöä tuotetaan olemattoman pienelle yleisölle, joka ei välttämättä koostu ostavista asiakkaista.
Onko pakko leipoa kakku, jos haluaa nauttia vain kirsikoita kakun päältä?
Ei, kukaan ei velvoita leipomaan. Voit myös kasvattaa oman kirsikkasatosi, mutta ajan kanssa. Helpoimmalla pääsee ostamalla kirsikoita tarvittavan määrän torilta.
Sama pätee markkinointiin: rahalla saa nopeasti näkyvyyttä, mutta jatkuvaa satoa voi korjata vain pitkäjänteisellä ja suunnitelmallisella kasvatustyöllä. Strategia – missä suhteessa näkyvyyttä ostetaan ja missä suhteessa sitä kasvatetaan muulla sisällöllä – suunnitellaan aina asiakkaan resurssien ja tarpeiden pohjalta. Olipa strategia millainen tahansa, tulee sen olla tavoitteellista ja sitä tulee mitata oikeilla mittareilla. Digitaalinen markkinointi tarjoaa kymmeniä erilaisia kampanjavaihtoehtoja eri tavoitteilla, volyymeillä ja alustoilla. Kaikista näistä on saatavana tietoa ja tuloksia enemmän kuin tarpeeksi. Oikein käytettynä ne kasvattavat ja kehittävät brändiäsi, mutta taikaiskusta ei kestäviä tuloksia tule tässäkään asiassa.
Miten saadaan some soimaan ja tavoitetaan ostovoimaa?
Kun verkkoa käytetään näkyvyyden ja markkinoinnin osana, on tärkeää ymmärtää hyödyntää sen ominaisrakennetta – sanan mukaisesti verkkoa. Tunnista kohdeyleisösi ja luo verkosto, joka ulottuu avainhenkilöiden kautta kiinnostuneeseen ja potentiaaliseen yleisöön. Alussa verkoston luomiseen kannattaa hyödyntää omien kontaktien lisäksi maksettua näkyvyyttä, jonka ainoana tavoitteena on kerätä yrityksellesi seuraajia ja tykkääjiä. Näin verkostosi saadaan ulotettua omia kontaktejasi laajemmalle yleisölle. Lisäksi julkaisut näkyvät myös heidän verkostoilleen, joissa saattaa piillä lisää potentiaalia.
Kulttuurituottajaksikin kouluttautuneena voisin verrata sosiaalisen median markkinointia levyn julkaisukeikkaan. Ellei bändisi tai brändisi ole todella tunnettu, ei kauppa käy jos pohjatöitä ei ole huolella tehty:
- Ennen levyn julkaisukeikkaa täytyy olla bändi sekä levy tehtynä – eli yritys ja tuote kunnossa
- Kukaan ei halua esiintyä tyhjille saleille – löydä kiinnostunut, potentiaalinen yleisö
- Lämmittele yleisö, osoita tyylisi, taitosi ja asenteesi – lisää kiinnostavaa sisältöä, joka vakuuttaa.
- Sytytä yleisösi levyn parhailla soundeilla – synnytä tarve ja esittele tuotteesi tai palvelusi parhaat puolet
- Mahdollista levyn helppo hankinta – tee ostosta tai tarjouksen pyytämisestä mahdollisimman helppoa, ohjaa asiakas hankinnan äärelle.
Sosiaalisessa mediassakin hyvää myynninkasvua edeltää myyntiä valmisteleva kampanjointi. Ensin kerätään yleisöä laajalti kohderyhmästä ja heidän sidosryhmistään. Tästä joukosta osalla on kiinnostusta alaa ja yritystänne kohtaan, mutta vain osalla tarvetta tuotteillenne nyt tai tulevaisuudessa. Vasta tämä jälkimmäisin ryhmä on varsinaisen myyntikampanjan kohderyhmä, jonka tuloksia voidaan mitata myynnin kasvuna. Jos jo ensimmäisenä mainitulle kohderyhmälle tehdään suoraan myyntikampanjaa, mainostetaan isolle joukolle ihmisiä, joilla ei ole tarvetta tehdä ostoa nyt eikä tulevaisuudessa ja hukataan näin mainoseuroja.
Heitä someapina selästäsi – me kesytämme sen
Olen opiskellut kulttuurituottajaksi. En osaa soittaa, mutta osaan organisoida. Toimin myyntipäällikkönä, koska minulla on asiakasymmärrystä, mutta en itse toteuta visuaalisia markkinointiaineistoja. Käyn myös kampaajalla, vaikka osaankin käyttää saksia ja suosiolla huollatan autoni, vaikka verkosta hyvät ohjeet öljynvaihtoon löytyisivätkin. Harva meistä on spesialisti jokaisella alalla, emmekä mekään ole. Me kuitenkin osaamme markkinoinnin, jotta sinä voit keskittyä omaan erityisalaasi stressaamatta siitä, onko somenäkyvyys kunnossa.