Saisiko olla mysliä? Tai ehkä saatkin sokeria

  • Artikkelin kirjoittaja:
You are currently viewing Saisiko olla mysliä? Tai ehkä saatkin sokeria

”Huomenta. Otatko jugurttia ja mysliä?”

”Joo, kiitos. Mitä mysliä sä eilen ostit?”

”Ööö… mä en oo ihan varma, en oo avannu tätä pakettia vielä.”

”Aattelin, että otitko sitä uutta? Sitä, mistä eilen oli se mainos.”

”Ai niin se! Mutta en mä tiedä, mitä merkkiä tää on. Kaikki ne paketit näyttää samalta kaupassa ja on vaan sitä samaa ruskeen harmaata kartonkia. Mä en tosiaan vielä avannu tätä pakettia, kirjotin vasta äsken ’MYSLI’ tohon kylkeen, että erottaa nää sokerista tuolta kaapista.”

”No voi vitsi. Tosi kiva ylläri, jos toi onkin taas sitä ällöä banaani-lehmusta. Mä niin mielelläni maistaisin sitä uutta kurpitsa-sitruunaa.”

”No niinpä! Olis kyllä hyvä, jos nää erottais jo kaupassa jotenkin toisistaan. Ei tarttis aina vetää arvalla tavaraa sieltä hyllystä. Tai merkailla kotona.”

Absurdia, vai mitä? Sitä olisi maailma ilman brändejä – tuotebrändejä tai yritysbrändejä.

Erottuuko vai sulautuuko tuotteesi massaan?

Hyvä brändi näyttää hyvältä tai ainakin mielenkiintoiselta. Tarvittaessa hyvä brändi myös kuulostaa hyvältä, maistuu hyvältä – ja niin edelleen. Viime kädessä hyvä brändi tuntuu hyvältä, muutenkin kuin fyysisesti. Näin loppukäyttäjä on tyytyväinen.

Vaikka brändin ja pakkauksen ulkoasun välille ei voi vetää suoria yhtäläisyysmerkkejä, tosiasia kuitenkin on, että ihminen rekisteröi suurimman osan ympärillään olevasta maailmasta silmien kautta. Ulkoasulla herätetään ostajan mielenkiinto, kerrotaan tuotteesta ja halutaan – kaupasta riippumatta – huutaa ostajalle: ”Ota minut, olen sinun!”

Kaikki tuotteet eivät tietenkään ole niin pieniä, että niitä ostetaan kaupasta tai että niitä paketoitaisiin myyntipakkaukseen. Kenties ne täytyy koota itse tai toimitetaan valmiina jopa kotiovelle asti. Kaikesta huolimatta nekin vaativat markkinointia ja niille muodostuu brändi.

Vakuuttavampi palvelukokemus asiakkaalle

Brändi ei ole pelkästään tuotteiden etuoikeus, vaan se syntyy myös palveluille. Palvelun osalta tunne on vielä suuremmassa roolissa brändin kehittymisen kannalta, mutta jossain kohtaa siinäkin on jotain näkyvää. Mitä kautta sinä löysit nykyisen parturisi, hierojasi, tilitoimistosi? Kenties puskaradion tai nettihaun kautta, mutta viimeistään käynnillä näet ikkunateippaukset, nimikyltin tai opasteen.

Visuaalisuus sitoo yhteen

Summa summarum, yrityksen brändi muodostuu kaikkien yrityksen tuotteiden ja palveluiden sekä käyttäjäkokemusten summana ajan kanssa. Vaikka brändin muodostuminen ottaakin aikansa, on siinä iso osansa visuaalisella puolella: hyvällä logosuunnittelulla, oikeanlaisilla väri- ja kuvavalinnoilla, toimivalla yritysilmeellä. Niiden avulla luodaan yhteys yrityksen ja tuotteiden välille, annetaan yhtenäisyys tuotteille ja palveluille sekä synnytetään tai vahvistetaan asiakkaalle tulevaa tunnetta – eli brändiä.

Miten tästä eteenpäin

Heräsikö kiinnostus tai haluatko tietää lisää palveluistamme? Ota yhteyttä tai jätä meille yhteystietosi, niin olemme yhteydessä sinuun. Mikäli tiedät jo mitä haluat, jätä meille tarjouspyyntö.