Kuluva vuosi on opettanut, että joskus elinolosuhteet muuttuvat tahtomatta ja rytinällä. Tällaiset tilanteet pakottavat yritykset uudistumaan, tekemään muutoksia liiketoimintaansa. Viime vuoden aikana on esimerkiksi otettu valtava digiloikka ja kiritetty yhteen vuoteen se, mikä tulevaisuudessa olisi vienyt useita vuosia. Paineen alla ratkaisut ja päätökset syntyvät nopeasti ja toimiin ryhdytään välittömästi. Uudistumisen ei kuitenkaan kannata antaa odottaa pakottavaa ja äkillistä tarvetta.
Uudistumalla säännöllisesti, on mahdollisuus olla askeleen edellä kilpailijoitaan.
Uudistumiskyky on mille tahansa organisaatiolle elinehto, mutta uudistumisen tuomista eduista on hyvä nauttia muulloinkin, kuin kriisitilanteissa. Yrityksen uudistumisesta puhuttaessa ajatellaan herkästi vain palveluiden ja tuotteiden kehittämistä tai yritystoiminnan laajentumista. Edellä mainituin keinoin onkin mahdollista kiilata kehityksen kärkeen ja vallata markkinajohtajan paikka, mutta pienemmilläkin teoilla on merkitystä. Pienillä uudistuksilla yrityksen on mahdollista elää kiinni alansa ytimessä, jäämättä uusien ja tuoreiden tulokkaiden tai suurien tekijöiden jalkoihin.
Kaikkea ei tarvitse muuttaa kerralla, mutta pienet muutokset silloin tällöin herättävät kiinnostusta asiakkaissa ja kilpailijoissa.
Mitä nämä pienten askelten uudistumiset sitten ovat? Yrityksen ilme on loistava esimerkki näkyvästä muutoksesta, joka ei kuitenkaan mullista koko organisaatiota kerralla. Voidaan suunnitella kokonaan uudenalainen, tämän päivän mieltymyksiä mukaileva yritysilme ja astua esiin uudestisyntyneenä. Helpompi tie on rakentaa tutun logon ympärille kokonaan uudenlainen ilme, tai raikastaa ilmettä vain pienin muutoksin. Värien muutokset tai fontin päivittäminen ovat jo näkyviä, muttei kuitenkaan radikaaleja muutoksia. Koko ilmettä ei tarvitse muuttaa kerralla, mutta pienet muutokset silloin tällöin herättävät kiinnostusta asiakkaissa ja kilpailijoissa ja inspiroivat työyhteisön sisälläkin.
Uudistuminen verkossa tuo konkreettista hyötyä, kun sivustosta tulee näkyvämpi, houkuttelevampi ja helppokäyttöisempi.
Toinen helposti päivitettävä ja uudistettava kohde on yrityksen digimaailman käyntikortti, verkkosivut. Verkkosivuja on syytä tarkastella myös muuttuvien vaatimusten lähtökohdista, kuten verkkosivuston responsiivisuus, saavutettavuus tai hakukoneiden sisällölle asettamat vaatimukset. Elintärkeiden teknisten vaatimusten rinnalla on hyvä pitää verkkosivuston ulkoasu tuoreena ja kiinnostavana. Joissain tapauksissa on helpompi uudistaa verkkosivusto kokonaan, toisinaan pienet muutokset riittävät. Uudistuminen verkossa tuo konkreettista hyötyä, kun sivustosta tulee näkyvämpi, houkuttelevampi ja helppokäyttöisempi.
Uudistuminen aika-ajoin pitää yrityksen mukana kehityksessä ja tuoreena toimialallaan. Säännöllisellä yrityksen päivittämisellä ja uudistamisella on mahdollista ylläpitää ja lisätä kiinnostusta ja parhaimmillaan kasvattaa myyntiä. Seuraamalla aktiivisesti omaa alaa koskevia keskusteluja ja trendejä, ei tipu kelkasta tai miksipä ei uudistuksillaan olisi itse trendien luoja ja suunnan näyttäjä. Onnistuneet uudistukset yrityksessä inspiroivat yrityksen henkilökuntaa ja saa aikaan uudenlaista positiivista tekemistä. Uudistuminen ruokkii siis itseään, tarvitaan vain sysäys oikeaan suuntaan.
Me Riimalla olemme kokeneita uudistajia. Päivitämme jatkuvasti omia palveluitamme, mutta pyrimme pitämään myös ilmeemme kiinnostavana ja raikkaana. Olemme vuosien varrella auttaneet lukuisia asiakkaitamme uudistumaan. Olemme tuottaneet projekteja pienestä yksittäisestä markkinointimateriaalista kokonaiseen brändin, identiteetin ja mielikuvien uudistamiseen. Lisää yrityksen ilmeestä ja sen uudistamisen mahdollisuuksista voit lukea palvelusivuiltamme Yritysilme & Brändityö. Ajankohtaista tietoa verkkosivujen vaatimuksista ja kehityksestä löydät Verkkosivut & Verkkokaupat -osiosta.
Mikäli asia on sinulle ajankohtainen tai jäit miettimään yrityksesi uudistumisen mahdollisuuksia, autamme mielellämme pohdinnoissa!