Riima logo.
Search
Close this search box.

Blogi

Muokkaa markkinointiasi ja aseta viestintäsi poikkeustilaan

Koronavirus levittää lonkeroitaan ja ajaa Suomea ahdinkoon. Siinä missä koronavirus on terveydellinen uhka ihmisille, on se suuri taloudellinen uhka yrityksille. Vaikeiden aikojen ylitse pääseminen vaatii yrityksissä erityisiä toimia ja muutoksia. Pitää ymmärtää katsoa markkinatilannetta oman yrityksen tontilta, talousuutisten otsikoiden sijaan. Miettiä koronakriisin vaikutuksia omiin asiakassegmentteihin ja pohtia asiakkaiden lähestymistapaa uudestaan. Usein ulkopuolisen silmin on helpompi nähdä uudenlaisia mahdollisuuksia liiketoiminnassa, löytää uusia kohderyhmiä tai muotoilla tarjontaa vastaamaan tämänhetkistä kysyntää. Toisiin aloihin korona iskee kovempaa, toiset pääsevät helpommalla. Koronavirus koskettaa kuitenkin meitä jokaista. Päästäksemme yli koronan aiheuttamasta kriisistä, on tärkeää puhaltaa yhteen hiileen.

Kohdenna markkinointisi huolella. Ihmiset pysyvät nyt kotona. Juuri nyt parhaat väylät tavoittaa asiakkaasi, ovat digikanavat, joita ihmiset nyt seuraavat tavallista aktiivisemmin.

Taloudellisesti haastavina aikoina yrityksen budjetit joutuvat pyöritykseen. Rahahanojen kiristyessä mietitään, mistä on mahdollista karsia. Usein budjetin tasapainottaminen osuu markkinointibudjettiin ja on tärkeää puntaroida mitkä markkinoinnin toimet ovat yritykselle tärkeimmät ja tehokkaimmat, ja mitkä voivat odottaa kriisiajan yli. Digimarkkinoinnin tärkeys nostaa vahvasti päätään aikana, jolloin ihmiset tekevät töitä etänä, viettävät vapaa-aikansa kotona, tai pahimmillaan ovat kokonaan karanteenissa. Mikäli liiketoimintasi tapahtuu myös verkkokaupassa, panosta tämän markkinointiin. Mikäli sinulla ei ole liiketoimintaa verkossa, mieti voisiko sitä sinne siirtää jollain toimilla. Somekanavia seurataan tavallista aktiivisemmin, kun tiedonjano on entistä kovempi. Unohtamatta Google-mainonnan tarjoamia eturivin mainospaikkoja eri digitaalisissa kanavissa. Digimarkkinoinnissa markkinointi pystytään kohdentamaan tarkasti ja esim. rajaamaan markkinoinnin ulkopuolelle kohderyhmät, jotka kriisin vuoksi ovat palveluiden tavoittamattomissa. Digimarkkinointi on suhteellisen edullinen markkinoinnin muoto ja tarkan kohdentamisen vuoksi markkinointibudjetin eurot pääsevät todelliseen tehokäyttöön. Jos et vielä ole valjastanut digimarkkinoinnin palveluita yrityksesi käyttöön, nyt jos koskaan on tämän aika.

Yrityksen viestinnältä vaaditaan nyt enemmin kuin koskaan. Reagoi nopeasti, mutta harkitse tarkkaan, miten ja missä viestit. Verhoa markkinointiviestisi koronan kestävään huntuun.

Taloudellisiin vaikeuksiin ajautumisen pelon lisäksi, koronavirus tuo yritykseen myös uudenlaisen viestinnän paineen. Nyt on aika julistaa viestintä poikkeustilaan. Tilanne markkinoilla on herkkä ja tavallisen markkinoinnin sijaan on syytä huomioida koronaviruksen luoman pelon ja epävarmuuden vaikutusta ihmisissä. Juuri nyt suoraviivainen tuotteiden ja palveluiden markkinointi saattaa tuntua tilanteen väheksymiseltä ja tilanne on syytä huomioida markkinointiviestinnässäsi. Parhaimmillaan yrityksesi imago saa uuden sivun välittävänä ja ihmisten läheisenä toimijana. Erittäin tärkeää on myös tiedottaa asiakaskunnallesi vallitsevan tilanteen vaikutuksista yrityksesi palveluihin, tuotteisiin tai saatavuuteen. Kerro asiakkaillesi, että yrityksesi on hengessä mukana, tavalla tai toisella.

Nopeaa reagointia ja pikaisia toimenpiteitä!

Me Riimalla olemme digimarkkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia. Haluamme omalta osaltamme auttaa yrityksiä ponnistamaan tämän haastavan ajan yli. Meiltä saat apua nopeallakin aikataululla. Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä, mitä voimme yrityksesi hyväksi tehdä. Yhteystietomme löydät täältä.

Pyydä tarjous

Täytä tiedot, niin olemme teihin yhteyksissä.