fbpx
Riima logo.
Search
Close this search box.

Blogi

Miten erotut massasta?

Mikä sinut sai valitsemaan paitasi, jota käytät? Entä tietokoneesi tai puhelimesi. Tai minkä vuoksi valitset juuri tietyt ruokatuotteet kaupasta? Hyvä brändi ajaa ihmisen ostamaan tiettyjä tuotteita jopa alitajuntaisesti. Mitä jos brändejä ei olisikaan? Maailma olisi pullollaan tuotteita ja palveluita, jotka lupaavat ties mitä, mutta niitä olisi vaikea erottaa toisistaan. Palapeliäkin on vaikea koota samanlaisista palasista – vai mitä?

Ei pelkkiä tyhjiä lupauksia

Brändi koostuu yritysilmeestä, kokemuksista ja mielikuvista – kaikesta yrityksen toiminnasta. Brändi on sitä mitä yrityksestä sanotaan kun ei itse ole kuulemassa. Se on riippuvainen yrityksen toiminnasta ja osittain itsestä riippumattomista tekijöistä. Yrityksen brändin vahvistuessa, asiakkaat kokevat sen vakuuttavammaksi. Brändiä rakennettaessa tai uudistettaessa onkin tärkeää miettiä seuraavia asioita ja tehdä tarvittavat korjaustoimenpiteet:

  • Miksi yritys on olemassa?
  • Onko toimintamme tavoitteidemme mukaista?
  • Miten ja miksi asiakkaat valitsevat juuri meidän tuotteemme?
  • Missä kaikkialla kohtaamme asiakkaamme?

Kun osaa vastata edellä mainittuihin kysymyksiin on jo matkalla kohti parempaa brändiä.

Yritysilmeellä potkua brändäykseen

Toimiva yritysilme on kuin palapeli, jossa palaset loksahtelevat paikoilleen – eikä nurkkapaloja tarvitse etsiä etukäteen. Se koostuu kaikista niistä elementeistä, jotka näkyvät yrityksestä ulospäin.  Yritysilme on myös osa brändiä, sillä se auttaa viestimään haluttuja arvoja ja mielikuvia sekä luo uskottavan ensivaikutelman. Kun yritysilme on suunniteltu huolellisesti kohtaa asiakas yrityksen jokaisessa kanavassa niin, että ne muodostavat ehjän kokonaisuuden.  

Hyvä yritysilme on vakuuttava, mieleenpainuva ja erottuu kilpailijoista. Se kertoo yrityksen tarinaa ja vie viestin perille. Viestin välittämisessä apuna toimii yritysilmeen punainen lanka ja käsikirja, eli graafinen ohjeisto. Sen avulla voidaan määritellä, miten yritys näkyy ulospäin kanavasta riippumatta. Pelkkä graafinen ohjeisto ei kuitenkaan riitä. Tarvitaan myös osallistumista. On tärkeä seurata aktiivisesti, että ohjeita noudatetaan, jotta ilme pysyisi yhtenäisenä – tällöin myös brändi korostuu.  

Miten luoda visuaalinen identiteetti

Riittääkö, jos sinulla on markkinoiden paras palvelu tai markkinoiden paras tuote? Onko lupaus parhaasta tuotteesta se tekijä, joka erottaa tuotteen kilpailijoista tai saa asiakkaat ostamaan sen? Älä epäröi ottaa meihin yhteyttä, jos tarvitset apua brändisi hahmottamisessa tai yrityksesi visuaalisen ilmeen suunnittelussa – olemme täällä yritystäsi varten.

Pyydä tarjous

Täytä tiedot, niin olemme teihin yhteyksissä.