Blogi

Löytäjä saa ostaa?

Verkkokauppa on monen yrittäjän unelma, keino tuoda tuotteet kaikkien verkon käyttäjien ulottuville. Mielikuvissa myyntiä tulee kuin itsestään ja tuotteiden pakkaamiseen tarvitaan ehkä jo lisähenkilökuntaa. Miten verkko todella toimii myyntipaikkana?   

Kun mietitään miten verkkokaupan tai yrityksesi verkkoliikepaikan eli verkkosivuston perustaminen eroaa kivijalkaliikkeen perustamisesta, on siinä yllättävän paljon yhtenäisyyksiä näkyvyyden osalta.   

Sijainti on yksi tärkeimmistä asioista valitessasi konkreettista liikepaikkaasi. Asiakasvirtoja mitataan, helppoa kulkua palvelujen pariin punnitaan ja näkyvyyttä arvioidaan. Pelkkä tarvittaessa löydettävä osoite ei riitä asiakasvirran löytämiseksi paikalle. Entä verkossa? Verkkokauppa on usein iso satsaus, mutta näkyvyyden osalta luotetaan pelkän www-osoitteen ohjaavan asiakasvirrat paikalle. Näin ei ole. Miten sinä löydät asiakkaana verkkokauppaan?  

Optimoinnilla kosiskellaan maailman vaikuttavimpia suosittelijoita – hakukoneita  

Juuri perustettuun verkkosivuun voi suhtautua kuin kivijalkaliikkeeseen, joka sijaitsee näkymättömissä tiettömien taivalten takana. Se on tuntematon tulija markkinoille. Paikka, jota ei vielä löydy palvelukartoilta. Edes hakukoneet eivät tunnista mikä se on. Myös verkkokauppasi täytyy tehdä itsensä näkyväksi, jotta sinne voi löytää. Ikään kuin “kiinnittää valomainos” verkkokaupan katolle. Verkossa on onneksi liki rajattomat mahdollisuudet kehittää liikepaikkaa markkinoimalla ja nostaa se valtaväylien varrelle – sinne missä potentiaaliset asiakkaasi liikkuvat.  

Iso merkitys näkyvyydelle on sivuston optimoinnilla. Sillä kerromme hakukoneille, mistä verkkokaupassasi tai sivustossasi on kyse. Sijoitamme sen palvelukartalle ja teemme sen niin, että hakukoneen kelpaa suositella sitä asiakkailleen. Hakukoneet haluavat ohjata asiakkaansa nopeimmin saavutettavan, parhaiten osuvimman ja luotettavimman asiantuntemuksen pariin – luonnollisesti. Myös hakukoneet luottavat asiakkaittensa kokemuksiin. Ne sivustot, joissa ravaa väkeä verkkopolut kuumina, ovat hakukoneelle helppoja suositella.  

Tavoitteellinen markkinointi toimii kuin tienviitta, sisäänheittäjä ja ilmaiset ämpärit  

Ihmisillä on taipumus hakeutua myös verkossa sinne, missä muutkin asioivat. Tähän syynä on niin laaja palvelujen ja tuotteiden kirjo, että hakukoneiden käyttäminen on lähes välttämätöntä. Tutkimuksista ja alasta riippuen jopa 50–99 % ostostapahtumista alkaa hakukoneiden kautta verkosta. Tapoja joilla hakukoneille voi osoittaa suosiotaan ja parhauttaan, sisällöllisen ja teknisen optimoinnin lisäksi, on tuoda kauppaan liikennettä. Ja siihen yleensä tarvitaan markkinointia.   

Markkinoinnilla myös oma brändisi tunnettavuus nousee. Se lisää suoraa liikennettä ja kuten sanottu: liikenne nostaa sivustoasi haluttavammaksi myös hakukoneidenkin silmissä. Näin saa alkunsa positiivinen näkyvyyden kierre, jonka voimaan, suuntaan ja kehitysnopeuteen markkinoinnilla vaikutetaan. 

Liikepaikan nostaminen asiakasvirtojen varrelle verkossa ei ole vain yksittäinen teko. Se on monen toisiaan tukevan seikan summa, johon pätee vertaus ketjun vahvuuteen heikoimman lenkin mukaan. Markkinoinnin avulla ei siis tehdä verkossa pelkkiä myyntikampanjoita, vaan luodaan verkkokaupallesi mahdollisuuksia tehdä ylipäätään liiketoimintaa. Se on huolenpitoa verkkokauppasijoituksestasi ja yrityksesi toimeentulosta.   

Koska näinä aikoina on muutenkin turvallisempaa sulkeutua piilopirtin suojiin, niin huolehditaan toisistamme ja näytään virtuaalisesti. 

Meiju sohvalla.
Meiju Hiitola

Asiakaslähtöisen palvelukehittämisen ja osallisuuden moniammattilainen, jolla on luovia ideoita ja näkemyksiä markkinointiin, sekä palava halu löytää asiakkaalle paras mahdollinen ratkaisu

Kirjoittajan muita artikkeleita

Pyydä tarjous

Täytä tiedot, niin olemme teihin yhteyksissä.