Brändeillä luotettavuutta myös verkkoon

  • Artikkelin kirjoittaja:
You are currently viewing Brändeillä luotettavuutta myös verkkoon

Nykyään koko maailmantalous perustuu luottamiseen. Luotettavuuden parantamiseen on monia eri keinoja, esimerkiksi palveluiden turvallisuuden, laadun, tietosuojan tai yrityksen tunnettuuden parantaminen. Nykyisin myös verkkosivut toimivat sillä tavalla, että tietokone kysyy toiselta tietokoneelta:”Voiko tähän verkkosivustoon luottaa?“ Lähes samalla tavalla toimivat myös uudet, mullistavat, blockchain/lohkoketjuteknologiat. Näissä luottaminen perustuu yksittäisten tietokoneiden sijaan enemmänkin monista tietokoneista koostuviin verkkojärjestelmiin ja näissä verkkojärjestelmissä olevien koneiden keskinäiseen tiedon vertailuun.

Tiedon kannalta samankaltaisia teknologioita on ollut jo paljon aiemminkin olemassa. Monet suuret organisaatiot ovat jo aikoja käyttäneet lähes vastaavia teknologioita tiedon toimittamiseen ja todentamiseen sekä palveluiden luotettavuuden ylläpitämiseen. Ainakin omasta mielestäni tietojen tallennukseen tarkoitettu tietokoneklusteri, eli useamman tietokoneen verkotettu malli, on pohjimmiltaan aika samanlainen. Wikipedian mukaan ensimmäinen, 1960-luvun lopulla tuotteistettu klusteri, oli Burroughs B5700. Siinä oli yhdistettynä neljä tietokonetta ja jokaisen niistä saattoi käynnistää uudestaan eriaikaisesti ongelmitta.

Nykyisin uusimpana ja ehkä mielenkiintoisimpana luottamisen tai todentamisen mullistumana nähdään digitaalinen omistajuus NFT (Non-fungible-token), jossa lohkoketjuihin on merkitty asioiden tai esineiden omistajat.

Luotettava kokonaisuus on osiensa summa

Vaikka tietokoneverkostot ja brändit eivät välttämättä ole kaks kahteen aivan sama asia, niin löydän niistä yllättävän paljon samankaltaisuuksia. Brändi on hieman kuin koko verkkojärjestelmä, siihen joko luottaa tai ei luota. Loppujen lopuksi johonkin täytyy kuitenkin luottaa, jos haluaa saada jonkinlaista palvelua. Ihmisten mielipiteet muovautuvat mm. yrityksien tuottamista palveluista, niiden käyttökokemuksista ja merkityksestä loppukäyttäjille.

Kun verkkopalveluista puhutaan, joku saattaa kertoa vihaavansa Googlea, mutta rakastavansa katsella sisältöjä Youtubesta. Se saa minut nauramaan aina yhtä kovaa… silloin kun ei yleensä tiedetä, että molempia palveluja hallinnoi sama yritys. Tämä toki myös todistaa sen, kuinka vahva imago yksittäisellä palvelubrändillä on. Kun yrityksellä on vahvoja erillisiä brändejä, ei niitä välttämättä osata yhdistää edes samaan toimijaan, ei hyvässä eikä pahassa.

Tätä tosiasiaa voi käyttää niin mahtaviin kuin myös katastrofaalisiin lopputuloksiin. Jos asiakas on nähnyt brändisi komeilemassa, kokeillut ja todennut palvelut toimiviksi, kenties liittynyt jo asiakkaaksi, niin aina vaan todennäköisemmin hän suosittelee brändiäsi myös muille ja niin brändisi kasvaa. Brändin luotettavuuden nousu näkyy myös tilausmäärissä. Ja mikäs on sen parempaa, kuin että hyvä yritys pääsee toimittamaan haluamiaan tuotteita markkinoille?

Luotettaviin brändeihin ollaan valmiita investoimaan ja niiden tuotteista ollaan valmiita maksamaan. Maailman ollessa nykyään täynnä kaikenlaisia klustereita ja swarmeja, minun on kovin vaikea ajatella, että brändejä ei olisi.